Sunday, November 14, 2021

Arendus- ja ärimudelid

Sellenädalase teema raames analüüsin tarkvaraarenduse iteratiivset mudelit Minecrafti näitel.  Videomängutööstus on suurim meelelahutustööstus ja kasutusel on eri mudeleid, aga mulle pakkus huvi just Minecraft, kuna Minecraft on üle 10 aasta vana, aga on siiani pidevas arengus.

Minecraft on kõigi aegade suurima läbimüügiga mäng, olles praeguseks müünud üle 200 miljoni koopia. Minecrafti esimese versiooni lõi rootslane Markus Persson 2009. aastal, kes innustus enda mängu loomisel mängudest nagu Infiniminer , Dwarf Fortress ja Dungeon Keeper. Mängu arendus läbis mitmeid faase, kus igasühes midagi lisati, kuni ametliku väljalaskeni 2011. aastal. Arendus jätkub siiani. 

Videomänge väljastatakse eri mudelite alusel. Traditsiooniline mudel näeb ette, et mäng tehakse valmis ja pärast müüki laskmist ei toimu mängus erilisi muudatusi. See mudel oli minevikus tingitud sellest, et mänge levitati eelkõige läbi füüsilise meedia ja et ligipääs internetile oli piiratud. Seetõttu pidid arendajad tagama, et juba väljastatud mäng oleks nii lõplik, kui võimalik. Tänapäeval on interneti lai levik andnud võimaluse mitmete eri mudelite tekkeks. 

Üks nendest on Minecrafti arendusel kasutatav iteratiivne mudel. Minecraft oli ostmiseks saadaval ka enne ametlikku väljalaset. See on hea viis laiema huvi äratamiseks, aga mängijad peavad olema teadlikud, et mäng võib olla vigane, et osa funktsionaalsusest on veel arenduses, ja muude probleemide võimalikkusest. Ka praeguste uuenduste arendus on sarnane. Arendusversioonid lastakse välja avalikuks katsetamiseks enne uuenduste ametlikku väljalaset. Kõiki vigu ei suudeta nii või teisiti arenduse käigus kinni püüda, mistõttu järgnevad suurtele uuendustele väiksemad, mis probleeme siluvad.

Minecraft on minu arvates hea näide iteratiivsest arendusmudelist. Igal uuendusel on oma peamised eesmärgid, mida soovitakse selle uuendusega mängus muuta. Järgneb arendusfaas, kus ideed viiakse ellu ning testitakse samaaegselt läbi uuenduste varajaste versioonide välja laskmise. Kui uuendus on välja lastud, kõrvaldatakse viimsed vead, aga juba püstitatakse uue versiooni skoop. Iteratiivselt on arendatud välja ka teisi mänge, nagu indie-väljalasked Terraria või Dwarf Fortress. Suurte stuudiote poolt on sellised mängud tihti online-mängud või MMO-d, nagu Grand Theft Auto 5 Online või World of Warcraft.

Minecrafti ärimudel on küllaltki traditsiooniline. Pärast ühekordset ostu ei pea järgmiste versioonide eest uuesti maksma, mis on väga sobiv kasutajale, sest võib olla kindel, et juba ostetud toode muutub ajaga veelgi paremaks ilma lisatasuta. Kui võrrelda Minecrafti mudelit teiste mängude mudelitega, siis on üldiselt iseloomulik, et mingi aja möödudes tuleb mängule järg, mida peab uuesti ostma. See garanteerib ka püsiva müügitulu. Minecraft aga ei pea tagama omaenda järje rahastatuse, vaid iga uuendus peab tasuma vaid järgneva iteratsiooni eest, mis on kulude arvestuses palju odavam. Samuti on Minecraft on kindlustanud enda tulu laia platvormide valikuga ja klientide püsiva huvi tagamisega läbi uuenduste. Ka võib mainida muid tuluallikaid, nagu Minecrafti teemalise kauba müük ja spinoff-mängud. Raske on näha ette, millal lõpeb Minecrafti arendus ja kas peamängule tuleb kunagi järg.

Kasutatud allikad: 

https://minecraft.fandom.com/wiki/Version_history

https://www.pcgamesn.com/minecraft/sales

No comments:

Post a Comment

Andmeturveː tehnoloogia, koolitus ja reeglid

Küberturbe valdkond on suur ja lai, aga lugedes nädalateema alla kuuluvate ohtude kategooriaid on ainult tehnoloogilise iseloomuga ohte vähe...